beeldschermtijd

8 tips voor de omgang met beeldschermtijd bij kinderen

Wanneer beeldschermtijd een probleem is

Wanneer beeldschermtijd geen groot probleem is en de beeldschermen zoals de telefoon, I-Pad, televisie en Playstation binnen het gezin niet alle aandacht opeisen, is er geen probleem. Probeer er dan ook geen vaste regels voor op te stellen, want.. hoe meer aandacht, hoe interessanter het wordt natuurlijk. Maar soms is het zo dat kinderen onmogelijk achter die I-Pad vandaan te krijgen zijn, ze nauwelijks nog buiten komen en er thuis vooral strijd is door die beeldschermen. Daarvoor hebben we enkele tips en ideeën opgesteld.

1. Bepaal de beeldschermtijd

Bedenk ten eerste wat je een mooie tijd vindt waarop je kind per dag maximaal achter een beeldscherm mag zitten. Je zou deze richtlijnen kunnen gebruiken:

  • Tot 8 jaar: maximaal 1 uur per dag
  • 8-10 jaar: maximaal 1 à 1.5 uur per dag
  • 10-12 jaar: maximaal 2 uur per dag
  • 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur per dag

2. Gebruik van muntjes per kwartier

Verdeel de beeldschermtijd in kwartieren en geef je kind voor ieder kwartier een muntje of kaart. Is je kind bijvoorbeeld 10 jaar en vind jij dat hij maximaal 2 uur per dag beeldschermtijd krijgt, dan krijgt hij ’s morgens 8 muntjes of kaarten die hij gedurende de hele dag in mag zetten. Op deze manier geef je je kind verantwoordelijkheid en meteen een stukje vrijheid.

3. Kijk mee 

Weet wat je kind doet op de telefoon of IPad. Praat hierover, kijk mee en speel eens mee.

4. Geen beeldschermtijd voor school en voor het slapengaan

Achter een beeldscherm zitten voordat je naar school gaat is niet goed, dus probeer dit zo beperkt mogelijk te houden. Je kunt als regel invoeren dat het beeldscherm pas aan mag, ná schooltijd, maar wanneer je dit zelf geen goede regel vindt, houd het dan beperkt. Laat je kind niet in bed liggen met een beeldscherm, bijvoorbeeld de IPad. Na het avondeten even op de bank met de IPad is oké, maar zorg daarna voor rust in dat kleine koppie. Lees een boek voor en evalueer samen de dag.

5. Extra beeldschermtijd verdienen als beloning

Probeer zo min mogelijk te straffen en maak juist gebruik van beloningen. Enkele voorbeelden hoe je beeldschermtijd als beloning kunt inzetten:

  • Stel dat het opruimen van de eigen slaapkamer altijd voor strijd zorgt. Hang hier dan een beloning aan. Wanneer je je kamer netjes hebt opgeruimd, kun je daar een extra muntje voor verdienen (dus 1 kwartier extra beeldschermtijd). Hanteer deze regel/beloning consequent. Geef niet zomaar een extra muntje, maar is de kamer inderdaad netjes opgeruimd, geef dan daadwerkelijk een muntje.
  • Stel dat je je kind lekker naar buiten wilt hebben, maar hij of zij is weinig gemotiveerd om buiten te spelen. Hang hier dan een beloning aan. Wanneer je een half uur (of een uur, dat bepaald jij als ouder) buiten gaat spelen, kun je daarna een extra muntje verdienen.
  • Op deze manier kun je beeldschermtijd koppelen aan iets positiefs.

6. Actie na schermtijd

Zorg na schermtijd voor actie en beweging. Sommige kinderen zijn moeilijk te motiveren, maar hier kun je ze bij helpen. Voordoen is nadoen. Geef zelf het goede voorbeeld. Trek je skeelers aan en ga samen een stukje skeeleren. Ga samen hardlopen of doorloop een survivalparcours.

Onderneem ook sámen dingen. Bijvoorbeeld samen een spelletje doen en daarna zelf laten spelen. Bespreek dit dan ook van tevoren. ‘We gaan nu samen een spelletje doen, jij mag het spel kiezen en daarna ga je zelf spelen’.

7. Ideeënbakje

Wanneer je kind weinig gemotiveerd is om ná de schermtijd iets te ondernemen of simpelweg geen ideeën heeft, maak samen dan een ‘ideeënbakje’.

8. Boekentip

Professor S. en de verslaafde koning”, van Erik Scherder. Een super cool, leuk en leerzaam boek, vol met hersenfeitjes!

Bekijk hem hier >> Professor S. en de verslaafde koning

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *