Brief aan mijn leerkracht
Op school stuurt u mij meestal naar de gang
Want ik ben druk en mag niemand storen
In uw ogen een vervelende leerling
Want zeg dingen die u liever niet wil horen
Ik begrijp het niet
Daar zit ik dan weer
Alleen aan een tafeltje
Alleen, keer op keer
Ik ben niet zoals het hoort te zijn
Waarom ben ik niet goed
In uw ogen is dat duidelijk
Waarom kan ik niet zoals een ander dat doet
‘Doe eens normaal’
Wie bedacht heeft wat normaal is en wat niet
Is duidelijk een ander
Iemand die mij niet echt ziet
Maar ik zie u wel
Zelfs iedere dag, een jaar lang
Laat me niet alleen
Hier in die koude gang
Ik zit hier alleen met mijn gedachten
Mijn volle hoofd kan ik alleen niet dragen
Zou u daar eens in willen kijken
Dat is wat ik van u zou willen vragen
Om eens echt naar mij te luisteren
En te vragen hoe het gaat
Ik heb u nodig
Zoals u met een ander praat
Een belangrijk persoon
Zeker in mijn jonge leven
Een rolmodel en voorbeeldfunctie
U bepaalt mee hoe mijn boek wordt geschreven
Dus ben er zuinig op
Wat er staat dat is geschreven
Mijn boek is onuitwisbaar
En ik draag het mee voor heel mijn leven
Voor u ben ik misschien één van de velen
Maar u bent de enige die mij de les kan leren
Ga op zoek naar iets wat ik kan
Iets in mij wat je kan waarderen
‘Eigenlijk val je best wel mee’
zei u me op een dag
Dat is niet wat ik bedoel
Ook al zei u het met een lach
Minstens een jaar zitten wij aan elkaar vast
6 uur per dag, bijna 52 weken
In dit gedeelte van mijn jonge leven
Kunt u mij maken… of breken
Binnenkort: ‘Brief aan de leerkracht die mij zo goed begrijpt’ Want gelukkig zijn deze er ook een heleboel 😉
Ik heb bovenstaand stukje niet geschreven om sommige leerkrachten te beledigen of te bekritiseren, maar ik heb het geschreven om sommige leerlingen een stem te geven die het zelf niet hebben. Kinderen die ik regelmatig tegenover mij heb zitten in de praktijk en die anders zijn dan de gemiddelde leerling (als die al zou bestaan). Kinderen die wat moeilijker mee kunnen komen in de klas, die wat drukker zijn, vaak boos of op een andere manier om hulp of aandacht schreeuwen. Kinderen die vaak al een flinke deuk of kras hebben overgehouden aan hoe zij (vaak onbewust) worden gezien of behandeld op school.
Meer te lezen:
Op school vragen we kinderen in een boom te klimmen – mooi klote als je een vis bent
Een diagnose, stempel of etiketje; afkeurende blikken of support van anderen?
ADHD en ADHDoris; zo snel als een Ferrari
Het onderwijs (en wij) te prestatiegericht – focus meer op het kind
Dyslexie en ADD – Ik wil geen woedend kind zijn
Blijf op de hoogte door Inspirerend Gekwebbel te volgen op Facebook en Instagram
Wat Fijn , dat er mensen als jij zijn
Mooi geschreven!!