brief leerkracht

Brief aan de leerkracht die mij niet begrijpt

Brief aan mijn leerkracht

 

Op school stuurt u mij meestal naar de gang

Want ik ben druk en mag niemand storen

In uw ogen een vervelende leerling

Want zeg dingen die u liever niet wil horen

 

Ik begrijp het niet

Daar zit ik dan weer

Alleen aan een tafeltje

Alleen, keer op keer

 

Ik ben niet zoals het hoort te zijn

Waarom ben ik niet goed

In uw ogen is dat duidelijk

Waarom kan ik niet zoals een ander dat doet

 

Doe eens normaal’

Wie bedacht heeft wat normaal is en wat niet

Is duidelijk een ander

Iemand die mij niet echt ziet

 

Maar ik zie u wel

Zelfs iedere dag, een jaar lang

Laat me niet alleen

Hier in die koude gang

 

Ik zit hier alleen met mijn gedachten

Mijn volle hoofd kan ik alleen niet dragen

Zou u daar eens in willen kijken

Dat is wat ik van u zou willen vragen

 

Om eens echt naar mij te luisteren

En te vragen hoe het gaat

Ik heb u nodig

Zoals u met een ander praat

 

Een belangrijk persoon

Zeker in mijn jonge leven

Een rolmodel en voorbeeldfunctie

U bepaalt mee hoe mijn boek wordt geschreven

 

Dus ben er zuinig op

Wat er staat dat is geschreven

Mijn boek is onuitwisbaar

En ik draag het mee voor heel mijn leven

 

Voor u ben ik misschien één van de velen

Maar u bent de enige die mij de les kan leren

Ga op zoek naar iets wat ik kan

Iets in mij wat je kan waarderen

 

Eigenlijk val je best wel mee’

zei u me op een dag

Dat is niet wat ik bedoel

Ook al zei u het met een lach

 

Minstens een jaar zitten wij aan elkaar vast

6 uur per dag, bijna 52 weken

In dit gedeelte van mijn jonge leven

Kunt u mij maken… of breken

 

Binnenkort: ‘Brief aan de leerkracht die mij zo goed begrijpt’ Want gelukkig zijn deze er ook een heleboel 😉

Ik heb bovenstaand stukje niet geschreven om sommige leerkrachten te beledigen of te bekritiseren, maar ik heb het geschreven om sommige leerlingen een stem te geven die het zelf niet hebben. Kinderen die ik regelmatig tegenover mij heb zitten in de praktijk en die anders zijn dan de gemiddelde leerling (als die al zou bestaan). Kinderen die wat moeilijker mee kunnen komen in de klas, die wat drukker zijn, vaak boos of op een andere manier om hulp of aandacht schreeuwen. Kinderen die vaak al een flinke deuk of kras hebben overgehouden aan hoe zij (vaak onbewust) worden gezien of behandeld op school. 


Meer te lezen:

Op school vragen we kinderen in een boom te klimmen – mooi klote als je een vis bent

Een diagnose, stempel of etiketje; afkeurende blikken of support van anderen?

ADHD en ADHDoris; zo snel als een Ferrari

Het onderwijs (en wij) te prestatiegericht – focus meer op het kind

Dyslexie en ADD – Ik wil geen woedend kind zijn


Blijf op de hoogte door Inspirerend Gekwebbel te volgen op Facebook en Instagram

Speelgoed

2 reacties op “Brief aan de leerkracht die mij niet begrijpt”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *